ازاوراق زر نگار کتابها

کارهای چپ وبلایه مکن که به دست چپت دهند کتاب

ازاوراق زر نگار کتابها

کارهای چپ وبلایه مکن که به دست چپت دهند کتاب

ارداویراف نامه(۳)

ارداویراف نامه(3 )

بند59_روان زنی رادیدم که میگریست وپوست وگوشت ازآن پستان خویش میکندومی خورد.پرسیدم که:"این تن چه گناه کرد که روان چنان گران پادافره برد؟"

سروش پزهیزگاروایزدآذرگویندکه:

"این روان آن رن دروند است کهکودک خویش را،به سبب نیازوگرسنگی،گریان رها کرد"

ارداویراف نامه(۲)

ارادویراف نامه

بند ِنوزده_"جائی فرازآمدموروان مردی را دیدم که روانش راگوئی ماری ستون آسابه نشیمن فروشدوبه دهان بیرون بیامدودیگرماران بسیار،همه‌ی اندامهای اورراهمی جوند.

ازسروش پرهیزگاروایزدآذرپرسیدم که:"این تن چه کناه کردکه روانش چنان گران پادافره برد؟"

سروش پرهیزگاروایزدآذرگویند که:"این روان آن مرددرونداست که به گیتی کون مرزی کردومردبرخویشتن هشت.اکنون روان وی چنین گران پادافراه برد"

ارداویراف نامه(۱)

ارداویراف نامه (1)

ازبین ژانرهای مختلف ادبی سفرنامه هانزدمردم ادب دوست ازارزش خاصی برخوردارندوازبین سفرنامه هاسفرنامه های تخیلی ممتازندوازبین سفرنامه های تخیلی سفربه دنیای سایه هاشگفت انگیزندکمترکسیست نداند که کتابهائی مثل کمدی الهی دانته وبهشت گمشده‌ی میلتن شهرت جهانی یافته اندولی قدمت اینگونه کتابها مثل بسیاری از چیزهای دیگرمتعلق به کشورخودمان ایران است زیرا کمدی الهی درقرن سیزده میلادی نگارش یافته درصورتیکه "ارداویراف نامه"متعلق به دوران باستان ایران است.به هرروی،درهرکدام ازینگونه سفرنامه هافردی به شکلی به دنیای سایه هاسفرمیکندوازبهشت ودوزخ خبرمی آورد دراراداویراف نامه وقتی مردم به دین زرتشت شک میکنندبزرگان دین معتقدترین آدمهاراجمع وازبین آنهاباگزینشی دشوارویراف رابرمیگزیننداورامیشویند لباس فاخرمیپوشانندخوراک و"می ومنگ خسروانی"میخورانند،روح اوازکالبدش بیرون آمده به مدت هفت روزبه دوزخ وبهشت میرود وپس ازهفت روزبازمیگرددودیده های خودرابیان کرده وحقانیت دین را به اثبات رسانده وتردید مردمان راازبین میبرداین سفرتخیلی شامل صدویک بنداست که درطی چندهفته بندهائی ازآنرامینویسم

بندبیست ویک_ روان مردی رادیدم که پوست سرش راازپهنامیکنندوبه مرگ ِگران میکشند.پرسیدم که:"این تن چه گناه کردکه روانش چنان پادافره برد؟"سروش پرهیزگاروایزدآذرگویند که:

"این روان آنمرددرونداست که به گیتی مردی پرهیزگارراکشت

ادبیات عامیانه ایران(۱)

ادبیات عامیانه‌ی ایران

(دکترمحمدجعفرمحجوب)

(1)

دکترمحمدجعفرمحجوب باگردآوری وشرح بسیاری ازافسانه ها وآداب ورسوم مردن ایران کمک شایسته ای به شناخت ریشه های ادبیات وباورایرانیان کرده

سمک عیار

داستان سمک عیارستایش نامه‌ی دلیری ها وجوانمردی هاوپاکدلی هاست سمکویارانش،باشجاعتی حیرت انگیزخودرادرعرصه‌ی هول انگیز مهالک می افکنندومهتری رادرکام شیرمیجویند:

"...من مردی ناداشتعیارپیشه ام.اگرنانییابم بخورمواگرنه میگردم وخدمت عیاران وجوانمردان میکنم،وگاری گرمیکنم آن برای نام میکنم نه ازبرای نان،واین کارکه میکنم ازبرای آن میکنم که مرانامی باشد..."

نامه ای از اینشتین

نامه ای از اینشتین

(کتاب هندسه،نسبیت وبعد چهارم)

"نوشته‌ی ردولف راکر"

گاهی درخاطراندیشمندان،افکارواندیشه هائی خطورکرده که درظرفیت کوچکی ازکلام معانی فراوانی گنجانده شده که تفسیردقیق آنهادرکتابی قابل گنجایش است

انسان،جزئیست ازیک کل،که ما،آنرا"عالم"میدانیم،جزئی که محدودبه زمان وفضاست.اوخود،افکارواحساساتش رابه عنوان جرجدائی ازبقیه‌ی عالم تجربه میکند.که میتوان آنرانوعی خطای باصره درخودآگاهش دانست.این خطابرای مانوعی زندان است که مارابه امیال شخصی وابرازعواطف نسبت به چندنفری که ازهمه به مانزدیکتریند محدودمی کند وظیفه‌ی دشوارمابایداین باشد که خودراازاین زندان نجات دهیم ودایره‌ی عواطف خودراگسترش دهیم تا همه‌ی موجودات زنده وسراسرطبیعت راباتمام زیبائیهایش دربرگیرد.هیچکس قادرنیست کاملا به این هدف دست یابد.اما تلاش برای نیل به آن خودبخشی ازروندآزادی وشالوده‌ ای برای امنیت درونیست.